wereldreis

Travel update: Waarom onze WERELDreis nu echt begonnen is!

Ja ja, het is weer zo ver. We zijn in een nieuw land van onze wereldreis, en zelfs in een nieuw werelddeel! De afgelopen 3 weken met ons campertje door Nieuw Zeeland gebanjerd, en prachtige dingen gezien en meegemaakt, waarover ik hopelijk in de toekomst nog enkele blogposts kan delen! Ondanks het slechte weer hebben we toch een hele positieve indruk van het land gekregen. Helaas het zuidereiland niet gezien, maar mochten we nog een keer terug komen gaan we in het hoogseizoen, of niet meer kamperen :-)

Maar nu is het dan echt tijd voor land nummer 3, in werelddeel nummer 2: Maleisië! We hebben al een jaar van onze wereldreis erop zitten, maar hebben natuurlijke relatief heel veel tijd in Australië doorgebracht. Het dingetje met reizen in westerse landen als Nieuw Zeeland of Australië is dat het zo makkelijk is. Ondanks dat je aan de andere kant van de wereld zit kan je je qua taal altijd redden, je kan zelf makkelijk rondrijden in je auto/camper, en je eet ook ongeveer hetzelfde als in Nederland. Qua cultuur is er uiteraard een verschil, maar toch ligt het allemaal zo dichtbij onze eigen manieren van doen. In Azië is dit uiteraard even anders… En ondanks dat Maleisië één van de ontwikkeldere en georganiseerdere landen is van Zuid-Oost Azië, is het voor ons toch meteen heel anders dan de laatste 2 landen waar we hebben rondgereisd. En dit is een heel welkome verandering :-)

Na weer een enorm lange vlucht met overstap in Australië komen we ’s ochtends vroeg aan in Kuala Lumpur. Gelukkig is ons hotel al geboekt, maar de stad is toch wel een uur verwijderd van de luchthaven. Op zoek naar opties om naar de stad te komen wordt er van alle kanten aan je getrokken, en als je met een potentiële taxi-chauffeur aan het onderhandelen begint kom je niet meer van hem af. Welcome to Asia! 😉 De bus leek toch de beste optie, maar na deze lange reis zijn we stiekem lekker luxe in een taxi gestapt. Op het moment dat de taxi chauffeur begint de rijden vertoont de auto kuren, maar ‘m flink op z’n staart trappen wil nog wel eens helpen 😉 Maar op een gegeven moment gooit de chauffeur de auto toch even aan de kant van de weg om onder de motorkap te kijken. Na een beetje gerommel besluit de beste man dat we wel weer verder kunnen en begint als een gek over de snelwegen te racen. Hij besloot waarschijnlijk dat zolang hij blijft rijden de auto het niet zal begeven. Soms gooit hij even zijn deur open om te rochelen. Moet kunnen! Marvin en ik knijpen regelmatig in elkaars benen en een knipoog, en weten het nu helemaal zeker. We zijn in Azië belandt en vinden het geweldig.

Eenmaal aangekomen in het hotel (jeej, niet meer kamperen!) gaan we even lekker ontbijten in een lokaal restaurantje met roti met dahl, allebei een vers sapje en een koffie. In lange tijd niet zo lekker ontbeten (ik neem normaal altijd een bakje havermout) en met z’n 2’en waren we slechts 4 euro kwijt. De rest van dag 1 lekker door de stad geslenterd en wat leuke highlights gezien, met het voornemen om niet overdag te gaan slapen om een beetje in het ritme te komen. Maar rond 6 uur ’s avonds gaat toch echt het lichtje uit en hebben we heel fijn het klokje rond geslapen. We voelen ons als herboren! Never change a winning team, en zo zitten we op dag 2 weer braaf in het zelfde tentje te ontbijten…

Kuala Lumpur is echt een enorm moderne stad, met op elke straathoek een Starbucks. Zelfs H&M winkels kun je hier vinden. Voor ons Nederlanders misschien heel normaal, maar als je je bedenkt dat zelfs in Australië de H&M heel nieuw en onbekend is is het toch wel heel bijzonder. De mensen zijn over het algemeen aardig en spreken goed Engels, maar niet enorm behulpzaam en ze kijken meestal ook niet blij. En oh ja, aan onze westerse normen en waarden doen ze niet. In een rij wordt er dan ook regelmatig voorgedrongen zonder gene. We houden het maar op een cultuur verschil :-)

Waarom de wereldreis dan eindelijk echt is begonnen? Ten eerste omdat we nu daadwerkelijk meerdere landen en continenten in een hoger tempo gaan zien. Maar eigenlijk vooral omdat we nu ook echt in een ANDERE wereld zijn. Eentje die ver van ons veilige westerse leventje vandaan ligt. Eentje waarvoor we staan te popelen om ‘m te ontdekken. Asia, here we come :-)

Categories: Maleisië, Travel Updates

2 comments

• moeders

hai kinders, moet weer even een beetje bij lezen, liep wat achter. Het lezen roept toch nog een vraag op. Een auto huren en kamperen in Azië is geen optie? Australische verhalen over woeste landschappen en krokodillen in de rivier vond ik minder gevaarlijk dan een taxichauffeur die in een gammele auto door het verkeer raast.

• elineulu

Dag moeders, leuk dat je even hebt bijgelezen! Kamperen niet echt, zijn de meeste landen niet echt op ingesteld. Auto huren zou kunnen, maar ook niet altijd handig :-) . Brommertje huren wel! Komt goed, we zullen voorzichtig doen! xx